Emilia Neverauskaitė groja E. Grieg
Norvegų kompozitoriaus Edvardo Grygo (1843-1907) koncertas fortepijonui ir orkestrui a-moll, op. 16 laikomas vienu iš svarbiausių XIX a. romantizmo epochos kūrinių fortepijonui. Koncertas pasižymi lyriškumu, poetiškumu, jame skamba norvegų liaudies muzikos intonacijos, nacionalinių šokių ritmika. Koncertas a-moll parašytas Danijoje, 1868 metų vasarą, kompozitoriui būnant 25-ių metų. Kaip pats E. Grygas rašė: „Tai buvo labai tvanki karšta vasara Mothsgården (red. past. Kopenhagos šiauriniame priemiestyje), bet aš šį laiką prisimenu labai džiugiai…vis dėlto noriai sėdau prie darbo ir parašiau koncertą fortepijonui ir orkestrui, kuriame išties yra labai gerų dalykų“.
Šio kūrinio premjera įvyko 1869 balandžio 3 dieną Kopenhagos koncertų salėje, fortepijonu solo partiją atliekant kompozitoriaus draugui pianistui Edmund Neupert bei karališkajam Danijos orkestrui diriguojant Holger Simon Paulli. Įdomu tai, jog pasaulinėje kūrinio premjeroje pats kompozitorius E. Grygas dalyvauti negalėjo dėl įsipareigojimų Norvegijoje, tačiau šiame renginyje dalyvavo Danijos karalienė Louise, bei žymusis rusų pianistas virtuozas Antonas Rubinšteinas, netgi šiam vakarui paskolinęs savo asmeninį fortepijoną.
Daug vėliau, 1886 sausio 30-ąją, Danijos Karališkajame teatre E. Grygas fortepijonu atliko savo paties koncerto a-moll, op. 16, solo partiją su Danijos karališkuoju orkestru, diriguojamu Johan Svendsen. Šis koncertas įvyko visai netrukus po sėkmingo kito E. Grygo pasaulinį pripažinimą pelniusio, pagal H. Ibsen penkių veiksmų pjesę parašyto kūrinio – „Pero Giunto“ pastatymo Dagmar teatre, Kopenhagoje, tų pačių metų sausio 17-ąją.
Nuostabiuoju E. Grygo kūrybos perlu, koncertu fortepijonui ir orkestrui a-moll, op. 16 žavėjosi ir kiti garsūs kompozitoriai: Piotras Čaikovskis, reflektavęs kūrinio lyriškumą rašė, kad „Vyraujanti melancholija tarsi atspindi viso Norvegijos peizažo grožį, tokias didžiules ir didingas platybes, tokias pilkas ir niūrias, bet visada pilnas žavesio…ir greitai randa kelią į mūsų širdis, sukeldama šiltas simpatijas“. Štai Ferencas Listas itin teigiamai atsiliepė apie E. Grygo koncertą a-moll, op. 16, kuomet pastarojo apsilankymo metu Romoje 1870 metais, F. Listas kūrinį paskaitė „iš lapo“ ir suteikė kompozicinių patarimų dėl kūrinio instrumentuotės.
Kauno 1-osios muzikos mokyklos koncerte „Jaunieji talentai ir VDU kamerinis orkestras“ Edvardo Grygo koncerto fortepijonui ir orkestrui a-moll, op. 16, antrąją dalį Adagio nuostabiai poetiškai bei profesionaliai atliko Kauno 1-osios muzikos mokyklos 10 klasės mokinė EMILIA NEVERAUSKAITĖ.
Jaudinančiais įspūdžiais dalijasi EMILIA: Galiu užtikrintai pasakyti, kad galimybė pagroti su orkestru man buvo didelis iššūkis, atsakomybė ir garbė, o laikotarpį iki koncerto skyriau ir pasiruošimui, ir refleksijai. Dažnai apimdavo mintys ir klausimai – „Kodėl muzika tokia svarbi mano gyvenimo dalis? Ar verta tiek stengtis dėl kelias minutes trunkančios akimirkos?“. Su muzika aš susipažinau būdama labai maža, kai net nežinojau, kas yra fortepijonas. Nebūčiau visai atvira, jei sakyčiau, kad pamilau muziką nuo pat pirmų dienų, net metų. Nuo pat mažens dalyvaudavau koncertuose ir konkursuose, kuriuose patyriau ir džiaugsmingų laimėjimų, ir liūdnų akimirkų. Dažnai žmonės mato tik išorines muzikos pasirodymų puses – gražias sukneles, dideles scenas, garsius plojimus, bet daug kas turbūt neįsivaizduoja, kiek darbo reikia įdėti, kad pavyktų pagroti sudėtingą kūrinio vietą, kiek valandų reikia nerimauti, ar gerai pavyks pasirodymas. Kartais net kildavo mintis, kiek laisvo laiko turėčiau, jei viską mesčiau. Tik užaugusi aš supratau, kiek vertingų gyvenimo pamokų mane išmokė muzika. Visų pirma – kokį mažą skirtumą gyvenime padaro talentas ir kiek daug gali pasiekti sunkiu darbu. Dar viena pamoka – negalima kažko mesti, būtina pabaigti, ir už tai aš ypatingai dėkinga savo muzikos mokytojai ir tėvams. Per šį laiką užaugau ne tik aš pati, bet ir mano meilė muzikai. Grojimas fortepijonu man tapo vienas pagrindinių būdų nusiraminti, išreikšti įvairias emocijas ir pradžiuginti kitus. Šis koncertas buvo lyg paveikslas, kuriame nutapytas mano ilgas draugystės kelias su muzika, ir jo aš tikrai niekada niekada nepamiršiu.
Jaunoji pianistė EMILIA yra puikiai pasirodžiusi tiek kaip solistė, tiek kaip fortepijoninio ar kamerinio ansamblio dalyvė daugiau kaip dvidešimtyje konkursų Lietuvoje ir užsienyje. Ryškiausi EMILIOS NEVERAUSKAITĖS laimėjimai: 2013 m. tarptautinis konkursas ,,Sonorum“- II vieta; 2013 m. respublikinis konkursas ,,Jaunieji fortepijono lyderiai“ – II vieta; 2014 m. XXIII-asis tarptautinis konkursas ,,G. Campochiaro“ Pedaroje, Sicilijoje – I vieta; 2014 m. tarptautinis ansamblinio grojimo konkursas Marktoberdorfe, Vokietijoje – I vieta; 2015 m. respublikinis konkursas ,,Jaunieji fortepijono lyderiai“ – I vieta; 2015 m. tarptautinis konkursas ,,Musica pianoforte“ – Grand Prix, kamerinio ansamblio kategorijoje – I vieta; 2017 m. tarptautinis konkursas ,,Edelweiss“ Vienoje – I vieta; 2017 m. V-asis tarptautinis konkursas Ischijoje, Italijoje – I Absoliuto vieta; 2018 m. tarptautinis konkursas ,,Musica Pianoforte“ – I vieta; 2019 m. respublikinis konkursas ‚,Jaunieji fortepijono lyderiai“ – II vieta; 2021 m. tarptautinis konkursas ,,International Music Astana“ – Grand Prix.
Nuostabiu savo mokinės pasirodymu džiaugiasi EMILIOS mokytoja VIDA GRIGAITIENĖ: Emilią fortepijoninio meno mokau dešimtus metus. Laiko perspektyvoje matau kaip iš kuklios, nepaprastai jautrios mergytės išaugo giliai mąstanti, įvairiapusiškai apsiskaičiusi, puikiai besimokanti, kultūringa mergina. Nuo mažumės ji išsiskyrė tėvelių įdiegtu nuosekliu, pareigingu darbu, o įgimtos muzikalumo, kūrinio pajutimo dovanos suteikė galimybę vis giliau bristi į fortepijono literatūros vandenis. Koncertas fortepijonui su orkestru – plačiausias stambios formos kūrinys fortepijonui, suteikiantis nepaprastą euforijos jausmą tiek atlikėjui, tiek klausytojui. Ačiū už suteiktą tokią retą galimybę mokiniams šį didžiulį džiaugsmą patirti ir tuo pačiu, pasidalinti su klausytojais.
Parengė: vyresnioji akompaniatorė, mokytoja Silvija Jermakovaitė
Naudoti šaltiniai:
https://www.redlandssymphony.com/pieces/piano-concerto-in-a-minor-op-16
https://web.archive.org/web/20071113232314/http://eng.grieg07.no/?page=66&news=183&history=archive&PHPSESSID=4997fb240397c9a2baf05646163dd170
https://www.chandos.net/chanimages/Booklets/BI1441.pdf
https://www.hollywoodbowl.com/musicdb/pieces/2718/piano-concerto-in-a-minor-op-16
https://www.wqxr.org/story/griegs-piano-concerto-minor-ode-scandinavian-summers/