Šiame skyriuje pateikiame informaciją apie nuotolinio ugdymo specifiką. Manome, kad bet kokia informacija apie nuotolinio ugdymo organizavimą, šiuo ypatingu laikotarpiu, vienaip ar kitaip pravers Kauno 1-osios muzikos mokyklos MUZIKOS ISTORIJOS ir SOLFEDŽIO disciplinų mokytojams kuo greičiau prisitaikyti prie nuotolinio ugdymo proceso. Informacija aktuali ir specialybės dalykų bei papildomo fortepijono mokytojams.
Šioje situacijoje turime konkretizuoti – kas yra NUOTOLINIS ir VIRTUALUS MOKYMASIS.
NUOTOLINIS MOKYMASIS – tai mokymasis, kai studentas ir dėstytojas yra atskirti erdvėje ir/ar laike, o jų sąveika vyksta netiesiogiai per sinchroninę ar asinchroninę komunikaciją. Nuotolinis mokymasis sprendžia dviejų dimensijų – atstumo ir laiko – problemas. Nuotolinio mokymosi trūkumai: ribotas bendravimas su dėstytoju, ribotas naudojimasis materialiomis mokymosi priemonėmis (pavyzdžiui, biblioteka, laboratorijos, …).
Tačiau jau daugelį dešimtmečių nuotolinis mokymasis yra sėkmingai taikomas švietime ir dažnai įvardijamas, kaip ateities mokymasis. Nuotolinio mokymosi pritaikymas gali būti įvairus. Pvz., Jungtinėje Karalystėje važinėjančios mobilios laboratorijos, kuriose studentai gali atlikti laboratorinius darbus, Vokietijoje egzistuoja „laboratorija paštu“, kuri suteikia galimybę atlikti praktinius darbus ir pan.
NUOTOLINIO MOKYMOSI centre yra mokinys, ,,mokymas ateina pas mokinį”, t. y. ten, kur jis gyvena. Mokymasis ,,prisitaiko“ prie mokinio gyvenamosios vietos, dažnai – prie jo individualaus mokymosi ritmo, prie besimokančiojo suvokimo greičio.
VIRTUALUSIS MOKYMASIS – tai virtualioje erdvėje vykstantis mokymasis, naudojant virtualiosios erdvės priemones bei SINCHRONINĘ ir ASINCHRONINĘ virtualiąją komunikaciją. Virtualusis mokymasis įveda papildomą – ERDVĖS (realios ir virtualios) – dimensiją.
VIRTUALIOJE ERDVĖJE nebelieka nuotolio sąvokos. Taigi, kalbant apie mokymąsi, paprastai egzistuoja atstumo ir laiko sąvokos, kalbant apie VIRTUALŲJĮ MOKYMĄSI, atsiranda trečia dimensija – erdvė. Akivaizdu tai, kad, nors nuotolinis mokymasis yra populiarus visame pasaulyje, jis nėra problemų sprendimas, o tik galimybė mokymosi pasiekiamumui padidinti.
VIRTUALIOJO mokymosi problemos:
Anderson ir Garrison (1998) pasiūlė NUOTOLINIO MOKYMOSI modelį, kuriame išskyrė tris svarbiausius mokymosi komponentus bei akcentavo jų sąveikos svarbą. Šie mokymosi komponentai yra MOKINYS – TURINYS – MOKYTOJAS. Be pagrindinių mokymosi komponentų yra sąveika su kitais mokymosi proceso subjektais ir objektais: kitais mokiniais, kitais mokytojais, kitais mokymosi šaltiniais (turinys). Mokiniai, pavyzdžiui, tiesiogiai ar netiesiogiai bendrauja studijų tematika.
Turinys turi hierarchinę struktūrą, atskiros dalys yra tarpusavyje susijusios. MUZIKOS ISTORIJOS ar SOLFEDŽIO mokytojai, kurie ruošia mokymosi kursus, taip pat bendrauja, pavyzdžiui, su Lietuvoje ar su užsienyje dirbančiais mokytojais, tariasi kaip ruošti metodinę medžiagą, kokius metodus taikyti ir panašiais klausimais.
Barjerus mažinančios INFORMACINĖS KOMUNIKACINĖS TECHNOLOGIJŲ priemonių grupės klasifikuojamos pagal paskirtį.
TURINIUI PALAIKYTI:
TURINIO KOKYBIŠKAM TEIKIMUI:
INFORMACIJOS PAIEŠKAI IR APDOROJIMUI:
KOMUNIKAVIMUI PALAIKYTI:
MOKYMOSI PROCESO INTELEKTUALIZAVIMUI:
SOCIALINEI APLINKAI PALAIKYTI (motyvacijai, grupiniam darbui, darbų publikavimui, mokymosi kontekstui sudaryti ir kt.):
Techniniai nuotolinio mokymosi barjerai mažinami nesunkiai pakankamų techninių parametrų ir priemonių pagalba. Sunkiau yra mažinti socialinius, kultūrinius ir psichologinius barjerus:
Čia vien tik INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ nepakanka, reikia imtis edukacinių, psichologinių priemonių. Beje, šie barjerai yra būdingi ne vien tik nuotoliniam mokymuisi. Atskirai INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ priemonių grupėje galima išskirti programinius AGENTUS, tai priemonė, kuri naudojama mokymosi procesui intelektualizuoti.
Pavyzdžiui, MUZIKOS ISTORIJOS ar SOLFEDŽIO mokytojas konsultuoja mokinius, tačiau kai mokinių yra daug, konsultacijas organizuoti ir vykdyti yra sunku, užima daug laiko, todėl tokioje situacijoje gali padėti edukaciniai programiniai agentai – tai yra specialios programos, kurių nereikia paleidinėti, nes jos dirba autonomiškai. Pavyzdžiui, jos virtualioje mokymosi aplinkoje laukia, kada atsiras tam tikros sąlygos, įvyks tam tikri įvykiai, dėl kurių programiniai agentai turės suveikti: jie gali priminti mokiniui apie atsiskaitymą, gali laikas nuo laiko informuoti mokytoją, kuris mokinys pateikęs individualius darbus, kas vėluoja atsiskaityti ar dar neprisijungė prie nurodytos užduoties ir panašiai. Programiniai agentai veikia kaip protingi tarpininkai tarp mokinio, mokytojo ir mokymosi aplinkos.
Informacines technologijas mokymosi procesui reikia rinkti įvertinus:
Mokymosi sąlygos apima ir mokinių charakteristikas, ir tai, kaip jie yra pasiruošę naudotis vienomis ar kitomis informacinėmis technologijomis. Informacinių technologijų priemonių parinkimas – sudėtingas procesas, kuris remiasi mokytojo kompetencija, jo požiūriu į mokymąsi (iki šiol mokytojai daugiausia naudoja tas priemones, kurias jie yra įvaldę), kita vertus, priemonių parinkimą riboja reikalavimai kokybei, mokymosi sąlygos ir kiti mokymosi procesą veikiantys veiksniai.
Naudojama vieninga virtualioji mokymosi aplinka, kurioje mokinys dirba ir mokosi, padidina išteklių pasiekiamumą (bibliotekų, duomenų bazių, internetinių šaltinių) bet kuriuo paros metu. Be kompiuterio ir interneto mokinys to padaryti paprasčiausiai negalėtų. INFORMACINIŲ TECHNOLOGIJŲ panaudojimas mokiniui suteikia galimybę efektyviau ir operatyviau bendrauti su mokytojais. Taip pat tai suteikia mokiniui pasitenkinimą, kad jis mokosi NAUJOVIŠKU, PROGRESYVESNIU BŪDU. Be kita ko, visi visuomeniniai procesai keliasi į virtualiąją erdvę, pavyzdžiui, mokesčių mokėjimas, bendravimas (socialiniai tinklai), registracija į medicinos įstaigas, pažymų gavimas ir panašiai.
Nuotolinio mokymosi atveju mokslas ateina ten, kur yra mokinys, o ne kaip tradicinio mokymosi atveju – kur mokytojas. Taip siekiama vieno iš šiuolaikinės visuomenės tikslų – didesnio mokslo prieinamumo. Be to, mokymasis vyksta mokiniui įprastoje aplinkoje, kurioje jis „gyvena“, bendrauja su draugais (el. paštas, socialiniai tinklai, pramogos, …), ieško informacijos ir panašiai.
Nuotolinio mokymosi metodai Priklausomai nuo naudojamo komunikavimo būdo. Todėl išskiriami šie mokymosi metodai:
Visi minčių žemėlapiai turi šiuos pagrindinius požymius:
Vizualus mokymasis padeda mokiniams:
Minčių žemėlapių kūrimas virtualioje erdvėje skirtos minčių audroms bei minčių žemėlapių ir koncepcijų žemėlapių braižymui vadinamos grafinėmis tvarkyklėmis (Graphic Organizers). Nemokamos minčių žemėlapių kūrimo virtualioje erdvėje paslaugos leidžia: minčių žemėlapius kurti individualiai ir bendradarbiaujant, nepriklausomai nuo mokinių buvimo vietos, kurti kaip sinchroniniu, taip ir asinchroniniu būdu, skelbti sukurtus minčių žemėlapius socialiniuose tinkluose, tinklaraščiuose ir panašiai. Rekomenduojame išbandyti POPPLET, COGGLE minčių žemėlapių rengimo priemones.
Konsultacija ASINCHRONINIU būdu vykdomos konsultacijos galimos bet kada, bet naudinga turėti tvarkaraštį: o pavyzdžiui Moodle VMA programoje galima pritaikyti DISKUSIJŲ FORUMĄ, žinutes, dažni klausimai, virtualioje bendradarbiavimo aplinkoje komentarų dalyje, o konsultuoti el. paštu.
DISKUSIJŲ FORUMAS – vieta virtualioje aplinkoje, kurioje galima keistis mintimis ir patirtimi. Bendravimas vyksta asinchroniškai, tai yra, ne realiu laiku. Asinchroninio bendravimo pranašumai: mokiniai turi galimybę gerai apmąstyti atsakymus, galima ne iš karto atsakyti, paruošti juodraščius, juos patobulinti ir tik tada paskelbti, nesijaudinti dėl laiko – nereikia skubėti, kaip klasėje, nedrąsiems mokiniams galimybė išreikšti savo nuomonę. Dažniausiai interneto forumai turi konkrečias temas, kuriuose vis registruoti vartotojai gali pasidalinti savo patirtimi, išsakyti nuomonę. Forumų temas galima smulkinti ir skirti į atskirus subforumus. Juose galima sukurti diskusijų temas, kurias susidomėję mokiniai gali perskaityti ir į jas atsakyti.
Informacija adaptuota Kauno 1-osios muzikos mokyklos nuotolinio ugdymo reikmėms remiantis PROJEKTU „LIEDM TINKLO PLĖTRA“, NR. VP1-2.2-ŠMM-04-V-05-002
Savivaldybės biudžetinė įstaiga
"Kauno 1-oji muzikos mokykla"
Visos teisės saugomos © 2025
Tel: +370 37 422 834
Faksas: +370 37 422 834
Adresas: J. Gruodžio g. 25, LT-44289, Kaunas
Įmonės kodas: 190144649
El. Paštas: info@pirmamuzikos.lt